PANDUAN BELI RUMAH : PEMBELI RUMAH PERTAMA

PANDUAN BELI RUMAH : PEMBELI RUMAH PERTAMA
Share Artikel Ini Di Media Sosial

PANDUAN BELI RUMAH : PEMBELI RUMAH PERTAMA

Bagi pembeli rumah pertama pasti tercari-cari panduan beli rumah. Beli rumah bukan satu proses yang mudah terutama untuk anda yang beli rumah pertama. Pastikan anda tidak tersilap, dan mejadi bebanan kpd anda. Berikut adalah panduan untuk anda :

Lihat Awning Murah Untuk Rumah Anda Di Sini!

1.PASTIKAN MATLAMAT BELI RUMAH

Panduan beli rumah yang pertama adalah, Sebelum beli rumah, anda mesti jelas apa tujuan anda beli. Kalau anda tersilap beli dan terpaksa jual balik tak lama lepas dapat kunci, percayalah nak jual rumah ni bukan mudah. Kosnya tinggi dan rumah boleh jadi tak laku. Akhir sekali anda boleh rugi puluhan ribu.

dua sebab utama beli rumah :

BELI RUMAH UNTUK DUDUK

  • Kalau anda beli rumah untuk duduk, rumah tu mesti penuhi keperluan diri anda dan keluarga.
  • Rumah tu juga anda beli ikut kemampuan, tak terlalu jauh dengan tempat kerja dan juga kemudahan yang anda selalu pergi – macam sekolah, masjid, pasaraya, restoran dan juga bank.

BELI UNTUK PELABURAN

Pastikan anda membuat penelitian berikut:

  • Matlamat pelaburan. Untuk pulangan modal atau pulangan sewa?
  • Berapa harga beli yang sesuai untuk anda capai matlamat pelaburan tu?
  • Adakah rumah tu ada permintaan pada masa sekarang dan masa hadapan? Atau adakah apa-apa faktor yang akan jadikan permintaan tu berkurang? Nak jawab persoalan ni, anda kena kaji lokasi. Selalunya faktor peluang pekerjaan dan akses akan beri impak kepada harga dan juga kadar sewa.
  • Jika anda target untuk pulangan sewa, adakah pulangan sewa rumah tu berbaloi berbanding bayaran bulanan dan juga kos-kos lain?
  • Apa exit plan anda. Adakah anda akan jual setelah capai harga tertentu? Berapa harganya?

Dan yang paling penting sekali…kalau pelaburan tu tak menjadi, apa impaknya kepada kewangan anda dan apa alternatif yang anda ada. Anda mesti timbang soalan ni sebelum beli. Bukan sikit yang terjerat dengan pelaburan hartanah. Ada yang sampai bankrap.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

2.KELAYAKAN DAN KEMAMPUAN BAYAR PINJAMAN BANK

Untuk semak kelayakan pinjaman, anda boleh minta bantuan jurubank atau perunding hartanah. Anda juga boleh buat kiraan sendiri. Macam mana caranya?

SEMAK KELAYAKAN PINJAMAN RUMAH

  • Nak semak kelayakan, anda boleh kira Debt Service Ratio. Ianya satu cara utama yang bank guna pakai untuk tentukan sama ada anda mampu dapat pinjaman atau tidak.
  • Formula Debt Service Ratio (DSR): (Jumlah komitmen bulanan + Installment Rumah Yang Ingin Dibeli) / Pendapatan Bersih.
  • Jumlah komitmen bulanan tu ialah total kesemua bayaran bulanan, untuk semua pinjaman yang anda ada dengan institusi kewangan. Ini boleh jadi pinjaman peribadi, kereta, rumah dan lain-lain.

Installment rumah yang nak dibeli pula, anda boleh kira menggunakan kalkulator bayaran bulanan bank.

Akhir sekali ialah pendapatan bersih. Pendapatan bersih ialah pendapatan kasar anda, tolak EPF, SOCSO, Potongan Cukai Berkala (PCB) dan zakat.

Kita ambil satu contoh. Katakan anda ingin beli rumah dan pendapatan bersih anda RM5,000. Anda ada pinjaman kereta RM1,000 dan installment rumah baru tu pula RM2,000. Maka dalam situasi ni, DSR anda ialah 50% (RM1,000 + RM2,000 / RM5,000).

Lepas dah dapat DSR ni, bandingkan dengan had maksimum DSR yang bank tetapkan. Dalam pasaran sekarang biasanya had maksimum DSR bank adalah seperti berikut:

  • Untuk pendapatan kurang RM3,000 – 60%
  • Pendapatan lebih RM3,000 – 70%

Kalau kita guna contoh tadi, DSR anda ialah 60%. Oleh kerana pendapatan anda melebihi RM3,000, maka had DSR anda ialah 70%. Dalam kes ni, besar kemungkinan anda layak dapat pinjaman kerana DSR anda lebih rendah berbanding DSR bank.

SEMAK KEMAMPUAN BAYAR PINJAMAN

  • Walaupun anda layak dapat pinjaman RM1 juta, itu bukan maknanya anda mampu bayar.
  • Kerana setiap orang ada cabaran kewangan tersendiri.
  • Maka jadilah pembeli yang bijak. Semak pendapatan dan belanja. Kurangkan kos yang tak perlu dan buat bajet bulanan. Dari sini anda akan tahu, berapa sebenarnya anda boleh peruntukkan untuk bayar komitmen rumah. Dan belilah rumah mengikut bajet anda.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

3.PERSEDIAN DAPATKAN PINJAMAN PERUMAHAN

Selain Debt Service Ratio, anda juga kena pastikan skor kewangan anda cantik. Ini bukan sahaja akan bantu kelulusan pinjaman, bahkan boleh mengurangkan kadar faedah. Ini beberapa tips :

  1. Bayar semua komitmen tepat pada masanya
  2. Perkerjaan Anda Berstatus Tetap
  3. Semak Penyata KWSP Dan Pastikan Majikan Mencarum Tepat Masa
  4. Pastikan Dokumen Sokongan Lengkap
    • Salinan kad pengenalan
    • Penyata gaji tiga bulan terkini atau enam bulan terkini, jika ada pendapatan tak tetap macam elaun lebih masa (overtime).
    • Penyata bank tiga bulan terkini atau enam bulan terkini, jika ada pendapatan tak tetap macam elaun lebih masa (overtime).
    • Penyata KWSP atau borang EA
    • Dokumen sokongan untuk pendapatan sampingan (pendapatan sewa, ASB dan lain-lain)
    • Borang tempahan atau surat niat untuk anda membeli rumah
  5. Beberapa Tips Penting Lain
    • Pastikan gaji yang diterima dalam penyata bank sama dengan slip gaji anda.
    • Pastikan baki bulanan simpanan bank anda tak berkurang.
    • Elakkan guna lebih daripada separuh had maksima kad kredit anda. Contohnya kalau had maksimum RM6,000, jangan lebih RM3,000. Ini kerana bank akan anggap anda bergantung kepada hutang. Skor kewangan anda jadi tak cantik dan kadar faedah akan tinggi.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

4.SEDIAKAN DUIT UNTUK BAYAR KOS BELI RUMAH

Secara kasar anda perlu sediakan sekitar 13%-14% daripada harga rumah untuk bayar kos belian, sekiranya anda pembeli rumah pertama. Kalau anda beli rumah kedua, sekitar 15%-16%.

Nota: kos beli rumah kedua lebih tinggi kerana tiada diskaun duti setem.

Kos yang di maksudkan adalah :

DEPOSIT

  • Deposit rumah adalah sebanyak 10% daripada harga belian. Masa setuju beli rumah, anda akan bayar wang tempahan sebanyak 3% kepada agensi hartanah atau peguam sebagai pemegang amanah. Setelah pinjaman lulus, anda akan tandatangan perjanjian jual beli dan bayar baki 7% lagi, menjadikan jumlahnya 10%.

KOS GUAMAN DAN DUTI SETEM 

  • Anda juga perlu sediakan tunai sebanyak 3% – 5% daripada harga belian untuk bayar kos guaman dan duti setem perjanjian jual beli.
  • Bilakah anda perlu bayar kos guaman ni? Bila pinjaman lulus dan anda lantik peguam untuk buat perjanjian jual beli, mereka biasanya akan minta deposit sekitar RM 300 – RM500. Baki kos guaman ni anda perlu selesaikan setelah perjanjian jual beli tu ditandatatangan dan disetem.

LAIN-LAIN KOS

  • kos guaman dan duti setem perjanjian pinjaman, insuran MRTT dan kos penilaian rumah. Tapi biasanya kos-kos ni anda tak perlu bayar tunai. Kebanyakan pakej pinjaman benarkan anda untuk masukkan kos ni dalam pinjaman. Apa pun, rujuk jurubank anda sebelum teruskan.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

5.RANCANG JANGKAMASA JUAL BELI

Anda juga mesti rancang jangkamasa jual beli tu. Persoalan yang kita nak selesaikan dalam bahagian ni ialah, kalau buat belian rumah, bila anda akan dapat kunci?

Untuk sesetengah individu, jangka masa jual beli ni penting. Kita mungkin perlu rancang bila perlu keluar dari rumah sewa, daftar anak di sekolah baru dan sebab-sebab lain.

Jadi macam mana kita tahu bila kita akan terima kunci? Proses jual beli ni sebenarnya berkait rapat dengan status hartanah tu.

JANGKAMASA HARTANAH FREEHOLD DENGAN GERAN INDIVIDU

  • Hartanah freehold adalah jenis milikan kekal. Hartanah tersebut adalah milik anda selama-lamanya, melainkan jika Kerajaan mendapatkan semula hartanah tersebut melalui akta tertentu.
  • Di Lembah Klang, kecuali Tanah Rizab Melayu, kebanyakan hartanah freehold tak perlukan kebenaran pindah milik dari pihak berkuasa negeri.
  • Ini maksudnya proses pindah milik dari penjual kepada pembeli tu lebih mudah dan pendek. Proses pindah milik boleh selesai dalam tempoh 90 hari bekerja dari tarikh perjanjian jual beli. Ini maknyanya, anda akan dapat kunci sekitar 3-4 bulan.

JANGKAMASA HARTANAH LEASEHOLD DENGAN GERAN INDIVIDU

  • Tanah jenis leasehold ni kebanyakannya ada sekatan. Sebarang pindah milik perlukan kebenaran dari kerajaan negeri. Sebab tu lah proses pindah milik hartanah leasehold ni biasanya lebih lama. Jika hartanah freehold selesai dalam masa 3 bulan, hartanah leasehold pula akan ambil masa sekitar 6-7 bulan dari tarikh perjanjian jual beli.

Baca Juga : PERBEZAAN FREEHOLD DAN LEASEHOLD : MANA LEBIH BAIK

JANGKAMASA LEBIH LAMA DALAM SITUASI BERIKUT

  • Pertama sekali, kalau anda beli hartanah kawalan macam Rizab Melayu atau rumah kos rendah. Proses pindah milik hartanah begini perlu dapat kebenaran dan akan memakan masa ekstra 2-3 bulan.
  • Begitu juga kalau anda beli rumah guna pinjaman LPPSA, atau pemilik ada hutang dengan LPPSA. Anda patut jangka sekitar 1-2 bulan ekstra.
  • Untuk hartanah jenis geran induk / master title, prosesnya kita tak dapat jangka. Proses pindah milik hartanah master title ni perlu dapat pengesahan daripada pemaju. Kalau pemaju bagi respond yang baik, maka cepatlah prosesnya. Begitu juga sebalik.
  • Proses juga boleh jadi lama kalau berdepan dengan isu hak milik contohnya rumah master title yang perlu buat penukaran nama, pemaju bankrap, proses pusaka dan juga perceraian.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

6.BUAT LAWATAN KE RUMAH DAN KAJI LOKASI

  • Kaji dan senarai pendek lokasi terlebih dahulu
  • Buat temujanji untuk lawatan ke rumah supaya dapat melihat gmbaran sebenar, Beri perhatian kepada Persekitaran, Kejiranan, Ciri Hartanah, Keaadaan Rumah, dan mungkin barangan yang pemilik tinggal.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

7.FAHAMI DAN TANDATANGAN BORANG TEMPAHAN RUMAH

Borang tempahan ni biasanya ada kalau anda beli rumah melalui ejen hartanah. Borang ni sangat penting untuk jaga hak anda dan juga hak penjual. Oleh sebab itulah, anda harus faham terma-terma yang tertulis.

Antara terma dan syarat yang anda perlu ambil berat:

  • Berapa lama tempoh yang pemilik benarkan untuk anda dapat pinjaman dan tandatangan perjanjian jual beli? Biasanya ini adalah sekitar 14 hingga 21 hari bekerja.
  • Bilakah anda perlu selesaikan deposit 10% dan baki harga belian?
  • Adakah pemlik akan pulangkan semula wang tempahan kalau pinjaman tak lulus?
  • Apakah hak anda jika penjual batalkan jualan?
  • Sekiranya anda batalkan belian, apa akibatnya?

Selepas anda dah jelas, tandatangan booking form dan kemudian bayar 3.18% daripada harga belian kepada agensi hartanah sebagai pemegang amanah.

Pastikan juga anda bayar amaun tu kepada agensi hartanah berdaftar. Anda boleh semak pendaftaran mereka di laman web LPPEH.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

8.PERMOHONAN PINJAMAN PERUMAHAN

Seterusnya, lengkapkan semua dokumen untuk mohon pinjaman rumah dan kemudian serahkan kepada ejen hartanah atau jurubank. Pada tahap ini, ada beberapa perkara yang anda perlu semak :

  • Bank mana yang patut guna
  • Berapa pinjaman yang boleh dapat
  • Kadar faedah / Keuntungan Bank
  • Tempoh jawapan balas/ keputusan Bank

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

9.TANDATANGAN PERJANJIAN JUAL BELI DAN TUNGGU PINDAH MILIK SELESAI

Biasanya peguam akan ambil masa sekitar 1-2 minggu untuk siapkan perjanjian jual beli. Sebelum tandatangan perjanjian tersebut, minta peguam terangkan kepada anda terma perjanjian dan anggaran masa untuk mereka selesaikan pindah milik.

Kemudian, bayar baki deposit sebanyak 6.82% berserta yuran guaman. Peguam kemudian akan setem perjanjian tersebut dan seterusnya buat proses pindah milik.

Kalau pindah milik tu tak selesai dalam jangka masa yang sepatutnya, pemilik akan beri anda satu bulan tambahan. Dalam tempoh ini penjual akan kenakan penalti.

Panduan beli rumah seterusnya adalah :

10.TERIMA KUNCI DAN SEMAK KEADAAN RUMAH

Semasa dalam proses pindah milik, anda perlu tahu satu satu penting. Akan tiba masa nanti, anda dah kena bayar sebahagian installment rumah, tapi anda masih tak layak terima kunci.

Kenapa jadi macam ni? Ini kerana untuk rumah yang ada hutang, bank anda akan bayar pemilik dua kali. Bayaran pertama untuk selesaikan baki hutang mereka. Dan bayaran kedua untuk lebihan keuntungan.

Bila bank anda bayar baki hutang pemilik, anda dah mula bayar bulanan rumah. Anda hanya layak terima kunci bila bayaran penuh dah selesai, biasanya sekitar sebulan ke dua bulan dari bayaran pertama. Jadi jangan terkejut, ini proses biasa.

Selepas semua proses selesai, dapatkan kunci daripada pemilik atau ejen. Semak keadaan rumah dan pastikan rumah tu seperti yang pemilik janjikan contohnya beserta dengan perabot. Jangan lupa juga untuk buat sambungan baru utiliti macam elektrik, air, pembetungan dan cukai pintu.

Semoga perkongsian tentang Panduan beli rumah ini dapat membantu anda membuat pilihat tepat,,,,,,,

About Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *