CARA PENJAGAAN IKAN KELISA : KESIHATAN DAN KECANTIKAN DALAM AKUARIUM

CARA PENJAGAAN IKAN KELISA : KESIHATAN DAN KECANTIKAN DALAM AKUARIUM
Share Artikel Ini Di Media Sosial

CARA PENJAGAAN IKAN KELISA : KESIHATAN DAN KECANTIKAN DALAM AKUARIUM

Tahukah anda cara penjagaan Ikan Kelisa? Ikan Kelisa, dengan keindahan warna dan bentuk tubuhnya yang khas, telah menjadi salah satu ikan hiasan pilihan dalam kalangan para penghobi akuarium. Untuk memastikan kesihatan dan kecantikan ikan Kelisa Anda tetap terjaga, diperlukan pemahaman yang baik tentang keperluan mereka serta cara penjagaannya. Artikel ini akan memberikan panduan lengkap tentang cara menjaga ikan Kelisa dalam akuarium.

Baca Juga : KENALI IKAN AROWANA (SANG RAJA)

Cara Penjagaan Ikan Kelisa adalah seperti berikut :

PERSIAPAN AKUARIUM

Sebelum memasukkan ikan Kelisa ke dalam akuarium, pastikan untuk mempersiapkan akuarium yang sesuai dengan keperluan mereka. Berikut adalah beberapa langkah yang perlu Anda lakukan:

Saiz Akuarium: Pilih akuarium dengan ukuran yang sesuai. Ikan Kelisa memerlukan ruang yang cukup luas untuk berenang. Anda digalakan untuk menyediakan ukuran akuarium dengan saiz minimum 4ft x 1.8ft

Suhu dan pH: Suhu air yang ideal untuk ikan Kelisa berkisar antara 26-30°C. Pastikan pH air stabil di kisaran 6.0-7.5.

Tanaman dan Dekorasi: Sediakan tanaman air hidup dan dekorasi namun kebiasaannya pemilik kelisa akan mengelakan meletakkan dekorasi yang agak keras seperti kayu (driftwood) ini bagi mengelakan ikan terluka atau sisik akan tercabut apabila berlanggar.

 

PENJAGAAN KUALITI AIR

Kualitas air yang baik adalah kunci utama dalam menjaga kesIhatan ikan Kelisa. Lakukan langkah-langkah berikut untuk menjaga kualiti air:

Sistem Penapis : Pastikan system penapis bekerja dengan baik. Gunakan media penapis yang berkualiti bagi menggalakan pembiakan bakteria baik yang akan menjaga kualiti air.

Menukar air secara Rutin : Lakukan penggantian air secara berkala (sekitar 20-30% setiap minggu) untuk menghindari pertumbuhan bakteria berbahaya juga membersihkan sisa najis ikan bagi mengelakan peningkatan ammonia di dalam air.

 

NUTRISI YANG SEIMBANG

Pemberian makanan yang tepat sangat penting untuk menjaga kesihitan ikan Kelisa:

Dedak atau Pellet Berkualiti : Berikan makanan berkualiti tinggi seperti pelet ikan hiasan yang di khaskan untuk kelisa dan makanan tambahan seperti cacing, lipan , katak, anak ikan dan serangga kecil.

Variasi Makanan: Berikan variasi makanan untuk memastikan penyerapan nutrisi yang seimbang.

 

PERHATIKAN PERILAKU DAN KESIHATAN IKAN

Selalu perhatikan perilaku dan kesehatan ikan Kelisa Anda:

Aktiviti : Amati apakah ikan Kelisa berenang dengan aktif, makan dengan bernafsu, dan memiliki interaksi sosial yang sihat.

Gejala Penyakit: Jika Anda melihat tanda-tanda ikan Kelisa sakit seperti nafsu makan menurun, bintik-bintik putih, atau perubahan warna drastis, segera ambil langkah-langkah penyembuhan yang diperlukan.

Baca Juga : Penyakit Ikan Air Tawar dan Cara Rawatan

KESIMPULAN

Penjagaan ikan Kelisa membutuhkan perhatian khusus terhadap keadaan akuarium, kualiti air, nutrisi, dan kesihatan ikan. Dengan pemahaman yang baik tentang keperluan mereka, Anda dapat menciptakan suasana yang optimal untuk pertumbuhan dan kebahagiaan ikan Kelisa Anda. Tetaplah konsisten dalam merawat mereka dan saksikan kecantikan dan kesihatan ikan Kelisa Anda berkembang seiring waktu.

Jaga terus wawasan Anda tentang hobi akuarium dan nikmati keindahan ikan Kelisa dalam akuarium Anda!

Semoga artikel ini berguna bagi Anda. Jangan ragu untuk menambahkan atau mengubah informasi sesuai dengan pengetahuan terbaru Anda atau trend terkini dalam dunia akuarium.

About Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *