Cara Menggunakan Lampu UV Akuarium Dengan Betul (Untuk Hasil Maksimum)

Cara Menggunakan Lampu UV Akuarium Dengan Betul (Untuk Hasil Maksimum)
Share Artikel Ini Di Media Sosial

Cara Menggunakan Lampu UV Akuarium Dengan Betul

Lampu UV akuarium atau UV sterilizer ini merupakan salah satu media filter yang penggunaannya tidak boleh sembarangan. Jika tidak digunakan dengan betul, maka lampu UV ini tidak akan bisa bekerja dengan baik dan maksimum. Selain itu, penggunaan yang salah juga dapat membuat haiwan yang ada di aquarium  atau kolam  menjadi terluka. Terlebih jika terkena mata manusia, maka akan menyebabkan bengkak dan juga sakit dalam waktu beberapa lama. Berikut adalah cara Menggunakan Lampu UV Akuarium Dengan Betul:

 

Baca Juga: Kebaikan Lampu UV Untuk Akuarium

  1. Letakkan Lampu UV di Bahagian Terakhir

Pertama, anda harus meletakkan lampu UV akuarium di bahagian terakhir filter atau ruang filter paling akhir. Jika anda pakai top filter, pastikan diletakkan dengan posisi tidur di bahagian terakhir sebelum lubang output. Sedangkan bagi anda yang pakai sump filter atau side filter, bisa meletakkannya di bahagian terakhir dengan posisi berdiri. Peletakan pada bahagian terakhir akan memberikan hasil yang lebih maksimum setelah air melalui sistem filter.

 

  1. Pastikan Berada Pada Tempat Yang Tertutup Rapat

Pastikan lampu UV akuarium berada pada tempat yang tertutup rapat supaya sinar lampu UV tidak keluar. Pada top filter, silahkan ditutup bahagian atasnya dengan rapat agar cahaya tidak tembus keluar. Sedangkan bagi yang pakai sump filter atau side filter yang terbuat dari bahan kaca, silakan seluruh sisi bahagian terakhir ditampal stiker atau ditutup menggunakan penghadang yang sudah disesuaikan ukurannya dengan filter.

  1. Seluruh Bagian Lampu UV Harus Terendam Air

Terakhir, pastikan seluruh bahagian lampu UV akuarium harus terendam air. Kenapa? Agar lampu UV sterilizer tersebut kacanya tidak cepat panas kemudian pecah sehingga membuatnya jadi tidak awet. Selain itu, memastikan lampu UV terendam air seluruhnya juga akan membuat kerjanya menjadi jauh lebih efektif dalam membunuh parasit, bakteria.

  1. Berapa Lama Lampu UV Dinyalakan Dalam Sehari?

Penggunaan durasi lampu UV dihidupkan sangat relatif bergantung kepada kebperluan kerana setiap aquarium atau kolam punyai keadaan yang berbeza. Lama atau tidaknya lampu UV dihidupkan sangat bergantung pada beberapa hal berikut ini: Pertama, seberapa besar cahaya yang mengenai air. Kedua, seberapa banyak volume air yang ada pada kolam atau aquarium. Ketiga, seberapa besar Watt lampu UV yang digunakan.

 

Sekiranya jumlah cahaya yang masuk besar, seperti terkena sinar matahari dalam waktu yang lama, maka lampu UV dapat dinyalakan 12-18 jam sehari.Namun Apabila tidak terkena sinar matahari dan sumber cahaya hanya dari lampu penerangan, maka menyalakan UV sterilizer 6-12 jam sehari sudah cukup. Apabila anda ingin menyalakan selama 24 jam non-stop juga tidak masalah, hanya saja efeknya lampu akan cepat rusak.

About Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *